Як складно іноді буває зрозуміти іншу людину. Складно терпіти безпідставні суперечки і слухати те, що зовсім не цікаво. Складно знайти справжнього друга. Складно тамувати у собі бажання негайно відлупцювати того, кого недолюблюєш. Не менш складно доводити щось особі, яка тебе не чує або ж зовсім не розуміє, здавалося б, простих речей. Складно пояснити чиюсь дивну поведінку.
Чи замислювалась ти, чому виникають конфлікти між людьми? Чи буває так, що співрозмовник тебе дуже дратує і ти не витримуєш й п’яти хвилин спілкування з ним, а після короткої розмови, скажімо, з певним хлопцем розумієш, що ви створені одне для одного? Чому з подругою, схожою на тебе як дві краплі води, так часто виникають сварки? А деякі поради психологів не спрацьовують у твоєму випадку? Ти не розумієш чиєїсь звички планування усього до дрібниць, або, навпаки, тотальної безвідповідальності.
На всі ці та багато інших запитань дає відповідь наука про психотипи та міжособистісні стосунки – соціоніка. Однією з основних засад цієї науки є те, що хороших чи поганих типів людей немає, вони просто різні. Соціоніка допомагає кожному зрозуміти свої слабкі та сильні сторони, знімає багато комплексів і вчить адекватно реагувати на проблеми, які постають перед людиною. Ця типологія дозволяє з’ясувати, на кому краще зупинити свій вибір, шукаючи партнера, як навчитися знаходити спільну мову з оточуючими, зрозуміти, що, приміром, звичка запізнюватися чи багато теревенити – це лише особливість типу характеру, а не його вада.
Формування особистості кожної людини відбувається під дією різних унікальних обставин. На твій розвиток впливають не лише матеріальні умови, але й духовна атмосфера, яка не повторюється в жодній іншій родині. Твоє оточення, фільми, книги, освіта та інші чинники також формують певний тип особистості та унеможливлюють схожість на інших.
Соціоніка зародилася ще в другій половині 60xх років минулого століття, коли литовка Аура Ауґустінавічуте зацікавилась запитанням „Чому хороші люди, навіть за наявності взаємного бажання, так часто не можуть порозумітися”. Ознайомившись із різними типологія ми особистості, Аушра вдосконалила ідеї Гюстава Юнга, описавши не вісім, а шістнадцять типів особистості. Офіційним роком народження соціоніки вважається 1980-й, коли була опублікована перша робота з цієї дисципліни. Сьогодні науку продовжують розвивати в Україні, Росії та багатьох західних країнах.
Якщо ти екстраверт, то тобі властиво спочатку говорити, а тоді думати. Ти легко знайомишся з людьми і багатьох вважаєш своїми друзями. Ввімкнене радіо чи телевізор не заважає тобі паралельно займатися іншими справами. Тобі подобаються вечірки та інші галасливі події. Ти вважаєш, що слухати важче, ніж говорити, не любиш залишатися без уваги і потребуєш схвалення інших. На побаченні з тобою дуже легко і весело.
Інтровертам притаманно добре подумати, перш ніж щось сказати. Якщо ти одна із таких людей, то отримуєш задоволення від тиші та спокою, не любиш, щоб зовнішній світ порушував їх. Тебе часто називають замкнутою та задумливою, але вважають „прекрасною слухачкою”. Тобі не до вподоби великі компанії, почуватися комфортно можеш у вузькому колі хороших друзів. Ти часто відчуваєш потребу „підзарядитися” на самоті після того, як проведеш певний час у товаристві багатьох людей. Ти не любиш, коли тебе перебивають.
Енсорики люблять конкретні відповіді на конкретні запитання, зосереджуючись на тому, що роблять у певний момент, не думаючи, що буде далі. Якщо це про тебе, то ти отримуєш задоволення від роботи, яка дає відчутний результат, любиш факти, цифри, інструкції, а не ідеї та теорії, поважаєш послідовність і ненавидиш хаотичність. Використовуєш слова у буквальному значенні, тебе дивують люди, які проводять час у мріях та фантазіях. До побачень звикла підходити практично, оцінюючи зовнішні якості свого супутника та місця, куди ви йдете.
Якщо ти інтуїтик, то часто чуєш звинувачення в неуважності та неорганізованості. Тобі подобається„заглядати” в майбутнє, вважаючи теперішнє не надто захопливим. Ти впевнена, що „нудні подробиці” зайві, любиш гру слів. На більшість запитань даєш загальні відповіді, тебе дратує, коли вимагають конкретики. Тобі цікаво досліджувати природу речей заради власного задоволення, без практичної користі. Більша частина побачення відбувається в твоїй уяві, і часто це надумане є яскравішим, ніж справжнє.
Логіки можуть залишатися спокійними, виваженими та об’єктивними в ситуаціях, які інших виводять з рівноваги. Якщо ти одна із них, то отримуєш задоволення, доводячи щось, не напружуєшся, приймаючи складні рішення, довіряєш усьому науковому та логічному. Ти легше запам’ятовуєш дати і цифри, ніж обличчя та імена. Дехто вважає тебе холодною, надто прямолінійною і навіть іноді жорстокою людиною. Якщо ти етик, то намагаєшся завжди брати до уваги почуття інших людей, готова зробити будь-що, аби допомогти оточуючим, навіть ціною власного комфорту, любиш ставити себе на місце інших. Ти можеш відмовитись від своїх слів, якщо вони образили когось, намагаєшся уникати конфліктів та помирити посварених, береш все надто близько до серця.
Якщо ти раціонал, то завжди з’являєшся вчасно і не розумієш, чому інші запізнюються, любиш, щоб усе було на своїх місцях. Прокидаючись вранці, ти чітко знаєш, що саме потрібно зробити цього дня. Зміна планів здатна роздратувати тебе. Тобі не подобаються сюрпризи. Ти відчуваєш потребу в порядку, який має бутив усьому, і завжди доводиш справу до кінця. Ірраціонали, як правило, легко відволікаються, і їх часто звинувачують у безвідповідальності. Якщо це про тебе, то ти любиш покладатися на „друге дихання” і не вважаєш, що „акуратність перш за все”, хоча, в принципі, не проти порядку. Головне для тебе – творчий підхід до всього та спонтанність. Маєш звичку часто змінювати тему розмови і любиш, коли у тебе є вибір. Об’єднавши в різних комбінаціях чотири описаних вище характеристики, ти отримаєш 16 типів особистості. Кожен соціотип має псевдонім – наприклад, „Достоєвський”, „Цезар”, „Дон-Кіхот”,„Гамлет”, „Штірліц”, „Бальзак” та інші.
Згідно із соціонікою, лише пара людей зі взаємодоповнюючими психологічними функціями (дуальна пара) здатна повноцінно реалізувати себе в суспільстві. Дуали можуть зрозуміти одне одного без слів. Їм завжди добре разом працювати, відпочивати і навіть мовчати.
Припустимо, твій „психологічний набір” складається з ознак – інтроверт, інтуїтик, етик та раціонал. Тоді ти – „Достоєвський”. За соціонікою, ти – тиха товариська людина, „миротворець”. У компанії більше мовчиш і спостерігаєш, приховуючи у собі непомітний океан емоцій. Найціннішою твоєю рисою є вміння пристосовуватися до емоцій іншої людини, співпереживати, зняти емоційну напругу, заспокоїти. „Достоєвський” не вміє говорити „ні” і рідко вступає у конфлікт. Спілкування з великою кількістю людей тобі не подобається. За темпераментом ти, швидше за все, меланхолік. Критична до власної краси, не можеш дозволити собі бути неохайною, не любиш безладу в домі, зайві речі негайно викидаєш. Обираєш якісний одяг. Заради близьких ти здатна працювати не покладаючи рук, але треба, щоб цю жертву помітили і оцінили, інакше ображаєшся. Приділяєш багато уваги моральному аспекту культури людини – чесності, совісті, гідності, порядності, інтелігентності.
Твій дуал – соціотип „Штірліц”. Це носій таких ознак – екстраверт, сенсорик, логік та раціонал. Така людина володіє жвавим, ясним, тверезим розумом, діє логічно, має спортивну статуру, виразні риси обличчя, високу поетичність та внутрішню наповненість. Він не терпить хитрощів та підступності, вірить у чесну гру. Одними з основних його правил є „сказав – зробив”, „не можеш – не обіцяй”. „Штірліц” – ініціативний, рішучий, любить бути в центрі уваги. Свої ідеї обстоює сміливо і дуже азартно. Пристрасний борець за якість роботи. З усіх 16-ти типів „Штірліц” найбільше відображає традиційні чоловічі риси характеру – мужність, хоробрість, бажання і вміння захистити. У стосунках любить брати ініціативу в свої руки. В близькій людині йому, насамперед, потрібні якості душі, вміння любити, вірити, сподіватися.
Якщо ти обрала такі ознаки як екстраверт, сенсорик, етик та ірраціонал, твій соціотип – „Цезар”. Ти постійно намагаєшся бути в центрі уваги, товариська, але можеш маніпулювати почуттями інших, недовірлива до нових наукових ідей і всього об’єктивного. Для досягнення успіху використовуєш усі можливі засоби, маєш заповітну мрію, до якої вперто йдеш. Представники цього соціотипу вміють керувати. Часто їхній засіб впливу на людей – нагороди та подарунки. „Цезарі” здатні проявити все розмаїття почуттів – від любові до ненависті, якими вміють прекрасно володіти. Вони за повноцінне кохання – фізичне і психічне, добре знають, чого хочуть від партнера. Ти можеш бути зарозумілою, частіше критикуєш, ніж хвалиш, не розгубишся у складній ситуації, активна там, де інші пасивні, непосидюча, постійно шукаєш нових вражень. А ще – маєш вроджений смак, прагнеш душевного комфорту, не любиш правил і охоче їх порушуєш.
Твій дуал – соціотип „Бальзак”. Його „психологічний набір” – інтроверт, інтуїтик, логік та ірраціонал. Такі люди мають сильну інтелектуальну уяву, вивчають життя шляхом спостережень, їм властиві іронія, „чорний” гумор та песимізм. „Бальзак” – глибокий аналітик, майже ніколи не виявляє емоцій, не любить сильних пристрастей, крику та сліз. Але під маскою незворушності та зарозумілості ця людина приховує чутливість і скромність. „Бальзаки” беруть до уваги інтереси інших людей, іноді дивують несподіваністю своїх вчинків, поважають сильних особистостей, люблять батьківщину, історію своєї країни. Представник цього соціотипу завжди дає можливість говорити партнерові, висловлюючись лише тоді, коли справді потрібно. У діловій активності він потайний та обережний, не любить просити чи торгуватися, діє, керуючись інтуїцією. Його ідеал – людина дії. У романтичних стосунках „Бальзак” ніколи не прискорює події, прагне зберегти незалежність, тому часто здається недосяжним.
Знайти свого „дуала” – справжнє щастя, адже це і є твоя психологічна „половинка”, твоє доповнення. Стосунки саме з такою людиною мають набагато більше шансів розвиватися гармонійно, бути глибокими та довготривалими.
Соціоніку можна застосовувати, коли обираєш чи змінюєш професію. Погодься, що дуже важливо враховувати свій потенціал, уподобання, використовувати сильні сторони натури та обрати ту справу, яка буде виходити найкраще і приносити задоволення. Наприклад, завдяки комунікабельності, здатності інтуїтивно розуміти людей, вмінню імпровізувати та артистизму, соціотип „Гекслі” (інтуїтивноxетичний екстраверт) може бути кращим за інших консультантом, журналістом, психологом чи „зіркою” естради. Через підвищену емоційність, нестандартне мислення, яскраво виражене прагнення до прекрасного та здатність миттєво відчувати фальш у всьому серед типу „Єсєнін” (інтуїтивно-етичний інтроверт) багато письменників, художників, музикантів, акторів. Представники соціотипу „Джек Лондон” (логіко-інтуїтивний екстраверт)можуть бути хорошими підприємцями, вченими та юристами, тому що володіють лідерськими якостями, красномовством та працьовитістю. А до типу „Дон Кіхот” (інтуїтивно-логічний екстраверт), якому властиві ентузіазм, вміння бачити перспективи та винахідливість, належить багато дослідників, аналітиків, викладачівта фотографів.
З’ясувавши, який соціотип притаманний тобі, рідним, друзям, коханому, ти зможеш значно краще зрозуміти себе та своє оточення, пізнати причини можливих конфліктів та непорозумінь, покращити свої стосунки з різними людьми та поступово виробити власну модель спілкування.
В номері:
ТОБІ Зірки ТОБІ Подруга ЗДОРОВ’Я Літсторінка Слухай Дивись Читай | ТОВ «Ходер». 2009 р. | ||
|
- розробка сайту |